Jūs esate čia

Sveika mityba III – priklausomybė nuo cukraus

Nuolat ieškote saldainio, pyragaičio, sūrelio ar saldaus gėrimo? Jų nerandate tampate nervingais, negalite susikaupti ir taip kelis kartus per dieną? Labai tikėtina, kad esate priklausomas nuo cukraus! Taip, tai yra visiškai įmanoma, o kartais tokia gal dar daugeliui negirdėta priklausomybė, gali baigtis ir labai girdėtais bei rimtais sveikatos sutrikimais.

Kad priklausomybė nuo cukraus nėra tik kažkoks išgalvotas reiškinys mokslininkai spėliojo jau ilgą laiką. Prieš kelis metus Prinstono universiteto Psichologijos fakulteto ir Neurologijos instituto mokslininkų atlikti eksperimentai patvirtino spėliones ir paskelbė, kad cukrus gali sukelti tokią pat priklausomybę, kaip ir narkotikai.

Eksperimentuojant su laboratorinėmis žiurkėmis jau anksčiau nustatyti du iš trijų svarbiausių tokios priklausomybės požymių: gyvūnų elgesio pokyčiai pradėjus vartoti padidintą cukraus kiekį ir nutraukus tokią dietą.

Naujausi mokslininkų atlikti bandymai atskleidė ir trečiąjį priklausomybės kriterijų – cukraus troškimą ir atkrytį po dietos sureguliavimo.

Pasak tyrimui vadovavusio profesoriaus Barto Hoebelo, troškimas ir recidyvas – patys svarbiausi priklausomybės požymiai, ir mokslininkams įvairiais būdais eksperimentiškai pavyko patvirtinti, kad toks elgesys būdingas padidinto cukringumo maistą vartojančioms žiurkėms.

Eksperimentai

Eksperimentų metu žiurkės iš pradžių buvo įpratinamos prie per didelio cukraus kiekio. Gyvūnai laboratorijoje prie padidinto cukraus kiekio buvo įpratinti keičiant jų mitybos režimą. Žiurkės, negaudavusios įprasto maisto keturias valandas po nubudimo ir taip praleidusios pusryčius, įprato skubomis suėsti tai, kas būdavo paduota, ir išgerti daug 10 proc. sacharozės tirpalo.

Pripratinti prie cukraus gyvūnai vėliau ilgą laiką jo nebegaudavo. Siekdamos gauti cukraus, žiurkės sutikdavo imtis didelių fizinių pastangų, t.y. jų motyvacija gauti „dozę" nuolat didėjo, o gavusios cukraus jo suvartodavo dar daugiau, nei anksčiau. Galiausiai, per ilgesnį laiką atpratintos nuo jo, žiurkės „atkrisdavo", kai tik pasitaikydavo proga cukraus ir vėl paragauti.

Cukrus – narkotikas

Tyrimo metu mokslininkai nustatė, kad tais atvejais, kai žiurkės nebegaudavo joms įprasto padidinto cukraus kiekio, jos imdavo vartoti daugiau alkoholio: anot specialistų, tai rodo, kad pripratimas prie cukraus sukeldavo tam tikrus pokyčius jų smegenyse. Buvo nustatyta ir tai, kad tokias žiurkes žymiai stipriau veikia ir minimalios amfetamino dozės: kai tuo tarpu kitos žiurkės į dozes beveik nereaguodavo, cukraus „mėgėjos" tapdavo hiperaktyvios. Mokslininkai aiškina, kad padidėjęs jautrumas psichostimuliatoriams rodo ilgalaikius pokyčius smegenyse, būdingus priklausomybėms.

Įdomu, o kiek ir baisu tai, kad tyrimas atskleidė, jog daug cukraus vartojančių žiurkių smegenyse vyksta neurocheminiai pokyčiai, panašūs į tuos, kuriuos sukelia kokainas, morfijus ir nikotinas. Alkanoms žiurkėms geriant cukraus tirpalą į jų požievinį smegenų branduolį būdavo išskiriamas dopaminas. Manoma, kad šis cheminis signalas įjungia motyvacijos mechanizmą, kuris, jei būna dažnai kartojamas, sukelia priklausomybę.

Apie priklausomybę nuo cukraus ir kaip su ja kovoti kalbamės su sertifikuota gydytoja-homeopate Aiva Vaivariene.

Kaip kyla priklausomybė nuo cukraus?

Saldumas produktuose priklauso nuo juose esančių angliavandenių kiekio, o angliavandeniai yra pagrindinis energijos šaltinis ir „kuras" mūsų organizmui. Gamtoje saldumo mažai ir taip jau esame per amžius išsivystę, jog saldų maistą vertiname dėl jo teikiamos energijos. Todėl, kadangi naudinga visam kūnui, skanu ir mūsų liežuviui.

Naturalūs saldumynai nėra pavojingi, tačiau gamtoje jie randami tik meduje bei vaisiuose, uogose, randamuose tik ribotą laiko tarpą. Be to, ir juos pasiekti, surinkti reikia paeikvoti energijos.

Blogai yra tai, kai saldumas ir jo teikiamos kalorijos ir energija gaunami už dyką: tiesiog paimami nuo parduotuvės lentynos ir nuperkami, neįdedant jokių fizinių pastangų. Taip atsiranda noras piktnaudžiauti, perdozuoti, valgyti vėl ir vėl – juk taip malonu! O kaip žinoma, kas per daug, tas nesveika.

Kuo cukrus kenkia žmogaus organizmui?

Didelio kiekio nenatūralaus saldumo, koncentruoto cukraus, ypač dabartinio – rafinuoto, balinto, apdoroto cheminėmis medžiagomis tikrai negalima pavadinti sveiku, natūraliu maistu.

Didelis kiekis cukraus, greitai skylantis organizme, išbalansuoja kasos ir kitų endokrininės sistemos organų veiklą. Jis sukelia hiperaktyvumą, nervų sistemos dirglumą, mikrolelementų ir vitaminų deficitą, slopina natūralų apetitą, organizmas nebesusivokia, kas gerai, kas skanu, kas naudinga. Greitųjų angliavandenių perteklius augina nenormalią žarnyno mikroflorą – taip ten atsiranda ir išbujuoja grybeliai, parazitai ir trikdo viso organizmo imuninės sistemos veiklą, sukelia daugybę susirgimų. Jau seniai žinoma, jog be normalios mikrofloros nėra geros sveikatos.

Ar ši priklausomybė iš tiesų yra tokia pat rimta ir pavojinga kaip pvz. priklausomybė nuo tabako?

Priklausomybė nuo cukraus nėra ypač sunki. Žinodami, jog jo vartoti griežtai draudžiama, žmonės cukraus atsisako palyginti lengvai. Nėra fizinės abstinencijos – galvos skausmų, blogumo, silpnumo ar kitų požymių, kuriuos dažnai mini priklausomi nuo kitų medžiagų asmenys. Mano nuomone, tai greičiau išlepimas, o ne priklausomybė.

Kokie maisto produktai bei jų grupės turi daugiausiai cukraus ir todėl reiketų jų vartojimą riboti arba visai vengti?

Pavojingiausi produktai yra tie, kuriuose dideli cukraus kiekiai slepiami naudojant rūgštų skonį turinčius priedus ir taip per didelis saldumas nepastebimas. Tai dažniausiai įvairūs gazuoti, saldūs gėrimai, taip pat ivairūs desertai – ledai, sūreliai, zefyrai. Labai dažnai norintys sumažinti svorį žmonės renkasi liesus produktus, bet neatsižvelgia į saldumą ir taip susirenka nemažai nereikalingų kalorijų.

Koks cukraus kiekis per dieną yra leistinas, o koks jau kelia pavojų sveikatai?

Cukraus pakanka tiek, kiek mums nežinant jo gauname su maistu. Jo išvengti praktiškai beveik neįmanoma – cukraus dedama net į duoną.

Kaip patartumėte kovoti su tokia priklausomybe nuo cukraus ir ką parekomenduotumete žmonėms, nuolat ieškantiems „ko nors skanaus"? Kokius pokyčius reiketų daryti mityboje ir gyvenimo būde?

Pirmiausiai reikia pačiam sau atsakyti į klausimą, ar man tų saldumynų iš tiesų labai reikia ir jeigu reikia , kodėl aš galiu bei noriu jų atsisakyti?

Norintiems ir pasiryžusiems tai padaryti nuoširdžiai patariu racione didinti natūralių produktų, turinčių lėtai skylančių angliavandenių kiekius (tai kruopų košės, grūdiniai (ne miltiniai) gaminiai), dažniau valgyti ankštines ir kitokias daržoves. Taigi, paprasčiausiai didinti maisto įvairovę. Racioną būtina papildyti mikroelementais – kalciu, chromu, geležimi. Patirtis rodo, jog dažniausiai smaližiai turi kai kurių mikroelementų deficitą.

Negalintiems gyventi be saldžių užkandžių reiketų rinktis natūralius džiovintus vaisius, uogas. Nepamirškite, kad ir morkos yra saldžios, todėl sveikiau sugraužti ją, o ne sūrelį.

Na, o vienintelis saldus augalas, nedidinantis cukraus kiekio kraujuje, neturintis kalorijų ir nereiklaujantis insulino yra stevija, kurios galima įsigyti ir Lietuvoje.

***

Kaip cukrus kenkia žmogaus sveikatai

 

    • Cukrus gali susilpninti imuninę sistemą
    • Cukrus suardo mineralų santykį organizme
    • Cukrus vaikams gali sukelti hiperaktyvumą, nerimą ir irzlumą, jiems gali būti sunku sukaupti dėmesį
    • Cukrus sukelia chromo trūkumą
    • Cukrus sukelia krūties, kiaušidžių, prostatos ir tiesiosios žarnos vėžį
    • Cukrus gali padidinti gliukozės badą
    • Cukrus sukelia vario trūkumą
    • Cukrus trukdo įsisavinti kalcį ir magnį
    • Cukrus gali susilpninti regėjimą
    • Cukrus gali padidinti virškinamojo trakto rūgštingumą
    • Cukrus vaikams gali sukelti greitą adrenalino lygio pakilimą
    • Sergančiųjų funkcine žarnyno liga organizmas blogai pasisavina cukrų
    • Cukrus gali sukelti per ankstyvą brendimą
    • Cukrus skatina alkoholizmą
    • Cukrus gali sukelti dantų kariesą
    • Cukrus skatina nutukimą
    • Cukrus gali sukelti artritą
    • Cukrus gali sukelti astmą
    • Cukrus gali sukelti tulžies akmenligę
    • Cukrus gali sukelti širdies ligas
    • Cukrus gali sukelti apendicitą
    • Cukrus gali sukelti išsėtinę sklerozę
    • Cukrus gali sukelti hemorojų
    • Cukrus gali sukelti venų varikozę
    • Cukrus gali sukelti periodonto ligas
    • Cukrus gali paskatinti osteoporozę
    • Cukrus padidina seilių rūgštingumą
    • Cukrus gali sumažinti jautrumą insulinui
    • Cukrus gali sumažinti vitamino E kiekį kraujyje
    • Cukrus gali sumažinti augimo hormonų kiekį
    • Cukrus gali padidinti cholesterolio kiekį
    • Cukrus gali padidinti sistolinį kraujo spaudimą
    • Cukrus sukelia maisto alergiją
    • Cukrus gali sukelti diabetą
    • Cukrus gali sukelti intoksikaciją nėštumo metu
    • Cukrus vaikams gali sukelti egzemą
    • Cukrus gali sukelti širdies ir kraujagyslių ligas
    • Cukrus gali pakenkti DNR struktūrai
    • Cukrus gali pakeisti baltymo struktūrą
    • Dėl cukraus mūsų odoje gali atsirasti raukšlių, nes cukrus keičia kolageno struktūrą
    • Cukrus gali sukelti kataraktą
    • Cukrus gali sukelti emfizemą
    • Cukrus gali sukelti aterosklerozę
    • Dėl cukraus gali padidėti inkstai ir juose gali atsirasti patologiški pakitimai
    • Cukrus gali pakenkti kasai
    • Dėl cukraus organizme gali užsilaikyti skysčiai
    • Cukrus gali sukelti trumparegystę
    • Cukrus gali susilpninti kapiliarų sieneles
    • Cukrus gali padidinti sausgyslių trapumą
    • Cukrus gali sukelti galvos skausmus ir migreną
    • Moterims cukrus gali sukelti kasos vėžį
    • Cukrus gali sukelti depresiją
    • Cukrus gali padidinti pavojų susirgti podagra
    • Cukrus gali sukelti tulžies pūslės vėžį
    • Prie cukraus įprantama
    • Nuo cukraus galima apsvaigti, panašiai kaip nuo alkoholio
    • Cukrus gali apsunkinti PMS
    • Cukrus padidina riziką susirgti poliomielitu
    • Vartojant daug cukraus, gali ištikti epilepsijos priepuoliai
    • Dėl cukraus vartojimo gimdyvės gali pagimdyti mažo svorio kūdikius